BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

-Quotable Quotes-

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results"


Albert Einstein

Friday, February 12, 2010

It's how to perform Dhuha prayer

Assalamualaikum and a very good day mate.

Dear Readers,

I know it has been a while since my last post and I'm really sorry for it. No excuses. I was just not in the 'mood' to write on this blog. But thinking of my promise to write about Dhuha prayer, my heart is not at peace as long as I haven't keep that promise.
Maybe most of the people who read this blog had already know how to perform it, but just want to share with anybody who doesn't know how to do it,
So here it goes:

I'll write it in Malay so that it will not be wrong translated and easier to understand as I believe most who read this blog can understand Malay.

1.Niat(dalam hati)
2.Lafaz niat
Sahaja aku solat sunat Dhuha, 2 rakaat kerana Allah Ta'ala.
3.Baca Al-fatihah.
4.Diikuti surah As-Syams( surah As-Syams tidak wajib, boleh bace apa2 sahaja surah)
5.kemudian diikuti dengan rukun solat yang lain. Sama seperti solat yang lain.
6.Rakaat kedua dibaca Al-Fatihah dan diikuti dengan surah Ad-Dhuha( surah Ad-Dhuha juga tidak wajib, tidak membatalkan solat jika dibaca surah lain)
7. sehingga sempurna rukun solat.

solat ini boleh dilakukan sekurang-kurangnya 2 rakaat dengan satu salam. Boleh dilakukan sehingga 8 atau ada yang mengatakan 12 rakaat. Dipisahkan dengan satu salam bagi setiap dua rakaat.

Apa yang penting solat itu diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan dengan baik dan sempurna.
Waktu yang afdhal untuk malakukannya ialah antara 10 pagi hingga 1 petang, ataupun satu per empat siang mengikut kitab Al-Majmu' karangan Imam Nawawi.

Kemudian, selepas selesai solat Dhuha, seelok-eloknya bacalah Doa ini.


Maksudnya:
Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan Mu, kekuasaan itu kekuasaan Mu, dan perlindungan itu perlidungan Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah! dan jika ada didalam bumi keluarkanlah! Jika sukar, mudahkanlah! Jika haram, sucikanlah! Jika masih jauh, dekatkanlah! Berkat waktu Dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan, dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.

Wallah hu alam bissawab. Jika ada kesilapan sila perbetulkan.

That's all for now...
Thanks for reading guys!


P/S:dah update dah miza...happy now?=)

0 comments: