BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

-Quotable Quotes-

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results"


Albert Einstein

Tuesday, February 2, 2010

It's something should be shared with brothers and sisters

Assalamualaikum and a very good day mate!

Dear Readers......

For so long I've bee writing crap(mostly, not all) so I decided to write something that is beneficial to
the people who read it, especially to muslims.

Pernah dengar solat Dhuha?
Pernah? tak pernah? pernah? tak pernah?
mane satu ni?..haha..
ok2...
ni nak share skit pengalaman pengamalan solat dhuha.
rutin hidup di rumah dan di sekolah sangat berbeza. Oleh kerana iman hamba ini hanyalah senipis kulit bawang, dah selalu tinggal amalan solat ni. Maaf. Saye akan cube perbaiki diri. Tapi mase kat sekolah dulu..zaman dulu2..ceyh...padahal baru je tinggalkan sekolah..
selalu jugak amalkan. bukan ujub dan riak. cuma tauladan yang boleh dikongsi bersama. satu pengalaman mudah bab solat dhuha.

Pada satu hari. semasa gap exam SPM. di pagi yang hening. perutku berasa lapar kerana terlepas sarapan di DM( singkatan dewan makan). tu la.sape suruh tido balik lepas subuh.hah! kantoi!haha...biasa la.duduk asrama. study lebih skit malam2.esok pagi mula la rase ngantok tahap tan sri.ku pegi la jenguk locker. mengharap ada makanan tersorok di dalam.Tapi.ape yang kudapat?ape yang kudapat?ape yang kudapat?hampa....hampa...hampeh.kosong melainkan ada pakaian sahaja.pergi ke locker member terdekat.malas nak pegi jauh2.tgk2 pun smue tengah lena.locker member pun kosong.almaklum la.dah nak habis sekolah.mane ade orang simpan stock banyak2 dah. keluar pun boleh hari2.
ok2.tidak mengapa atif.lalu kubawa hati yang duka dan perut yang lapa ke bilik air. pergi siap2 la.nak pegi kelas. study.siap berpakaian.segak, tampan dan berani...haha..jangan gelak...itu ditokok tambah. teringat nak pergi masjid. bukan nak solat subuh. subuh dah solat subuh tadi.kat masjid la. bukan sodorm(singkatan solat didalam dorm).
dalam hati asyik mengeluh.lapar.lapar.lapar.LAPAR!!!
ku turun ke masjid untuk menunaikan solat Dhuha. bak kata ustazah Sa'diah kepada ku dan beberapa teman yang lain. "jangan tinggal solat Dhuha ya". baiklah ustazah. akan kulakukan. bukan kerana ustazah, tapi kerana Allah. (tiba2 rasa berdosa pulak sekarang.dah selalu tinggal.ok2.lepas ni jangan tinggal selalu). selepas selesai. ku teruskan perjalanan ke sekolah.study2. SPM tak habis lagi. biar la perut lapar sekejap. Lunch nanti makan la. kata hati kecil ku. ku lintas laluan didepan bilik PP sekolah.(budak SMAPK tau la kat mane). ku lihat cikgu2 tengah ada jamuan kecil. baru lepas meeting la tu.wahhh...menggugatnya iman.dah la tengah lapar giler ni. ku perlahankan gerak kaki ke gear satu. mengharap ada cikgu yang nak panggil masuk. setiap langkah kakiku diiringi dengan harapan.......
Hampa. tiada suara guru kedengaran. Takpa2. ku teruskan langkah ke atas untuk ke kelas.
sampai di anak tangga terakhir yang berhampiran dengan kelas ku, tiba2 diri ini terdengar suara serak2 basah. atif! atif!....teka siapa.teka siapa.teka siapa.
siapa lagi kalau bukan guru chemistry ku yang sporting, Puan Najibah.
Ku menoleh ke arahnya lalu dia menyambung bicara. atif, kamu dah sarapan?pegi la kat bilik PP.ada makanan.ada kuih.ada kuey teow.pegi la.ajak kawan2 sekali.
bibirku tersenyum bersama hati yang girang. ALHAMDULILLAH!!!!!
ok cikgu.menurut perintah.terima kasih cikgu!
ku berlari ke kelas untuk meletak barang. eh2. ade hajar tengah sorang2. ape la die buat kat sini sorang2. tengah memegang Nokia express musicnya sambil text2.kantoi bawak fon kat skola.haha.rileks.perkara biasa. text dengan siapa la agaknya. mestila Mr. Prince. eh2.dah melencong ni.ok2 sambung.pegi la berlari ke bilik PP.dari bawah ku jerit kepada member2 yang lapar supaya turun bawah.
(bdk smapk memang takde mase tak lapar)haha...
ok.ku noktah kan cerita di sini.................yang selebihnya tak penting untuk diceritakan.

Apa yang cuba disampaikan. amalan solat Dhuha ni memang banyak fadhilatnya. sesungguhnya Allah Maha mengetahui hati hamba2nya yang sedang mengeluh.
Ku percaya berkat solat Dhuha pagi tu. Ku dapat apa yang diinginkan pagi itu juga. tak sampai 10 minit. Itulah bukti kekuasaan Allah. Tapi INGAT. solat Dhuha dilakukan bukanlah supaya diniatkan atau dilakukan kerana mengharap untuk mendapat harta yang banyak atau mendapat apa2. Niat la IKHLAS kerana Allah. semoga Allah akan memakbulkan doa dan harapan di hati.

Cara2 melakukan solat Dhuha?
Post yang akan datang saya akan tulis.

okay people!!!

Thanks for reading guys!!!


p/s:diri ini tidak sempurna.terima apa yang baik.singkirkan apa yang tidak.

0 comments: